English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

افزایش ضریب امنیت غذایی کشور به ۷۹ درصد/ رشد ۲۰ درصدی تولیدات کشاورزی در دولت یازدهم

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان خوداتکایی و ضریب امنیت غذایی کشور در سال ۹۵ تنها با احتساب افزایش تولید گندم و شکر به ۷۹ درصد رسیده است.

مهندس عباس کشاورز در مراسم جشن شکرگزاری برداشت محصول با اعلام این مطلب گفت: در سال ۹۳ و ۹۴ میزان خود اتکایی و ضریب امنیت غذایی کشور به ترتیب ۶۵ و ۷۲ درصد بوده است.
وی با بیان این که ظرف سه سال اخیر تولید محصولات کشاورزی با برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های انجام شده از ۹۳ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۱۰ میلیون تن در سال ۹۴ رسیده است، اظهار داشت: طی این سه سال در تولیدات کشاورزی ۲۰ درصد رشد داشته ایم.
کشاورز، کاهش ۶۴ درصد وابستگی به واردات محصولات کشاورزی را از دیگر دستاوردهای بخش کشاورزی در دولت یازدهم برشمرد و تصریح کرد: تراز تجاری ما ظرف سه سال اخیر ۵ میلیارد دلار بهبود نشان می دهد.
وی در عین حال برپایداری و استمرار تولید تاکید کرد و گفت: هنر ما افزایش بهره وری است.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: با وجود محدودیت آب، بهره وری آب با زحمات خانواده کشاورزی طی سه سال اخیر ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد.
وی با بیان این که از طریق بهره وری منابع تمام محصولات کشاورزی در کشور قابلیت افزایش تولید دارد، خاطر نشان کرد که عملکرد تولید چغندر قند در دولت یازدهم از ۴۳ تن به ۵۴ تن در هکتار، عملکرد شکر از ۵٫۸ تن به ۷٫۳ تن در هکتار و عملکرد گندم آبی از ۲٫۸ تن به ۴ تن در هکتار رسیده است.
کشاورز ادامه داد: ما برای دستیابی به این توفیقات، ابتدا ۹ محصول را در قالب طرح اقتصادی مقاومتی با چهار طرح پشتیبان، هدفگذاری کردیم.
وی با اشاره به این که در تولیدات کشاورزی نسخه جدیدی را ترسیم کرده ایم، گفت: افزایش تولیدات محصولاتی مانند گندم و برنج با وجود کاهش سطح کشت بدست آمده است.
کشاورز اضافه کرد: رکورد خرید تضمینی گندم را به رغم کاهش سطح زیر کشت ۹۵۰ هزار هکتار اراضی آبی و دیم بدست آورده ایم.
وی اظهار داشت: با اتخاذ سیاست جدید، اراضی آبی گندم ۵۸۰ هزار هکتار و اراضی دیم ۳۷۰ هزار هکتار کاهش یافته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزایش مشارکت بخش خصوصی، خدمات کشاورزان، حمایت دولت در قیمت گذاری و اتخاذ تدابیر مهم را از دیگر دلایل توفیقات بخش کشاورزی نام برد.
وی در عین حال تامین سرمایه و اعتبارات مورد نیاز، دسترسی آسان کشاورزان به فناوری های نوین، کاهش ضایعات و توجه به بهره وری آب را از عوامل مهم پایداری و استمرار کشاورزی دانست

طراحی سایت توسط فراکارانت