English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

توزیع ۱٫۱ میلیون تن انواع کود کشاورزی در هشت ماه امسال

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از توزیع یک میلیون و ۱۱۸ هزارتن انواع کود کشاورزی در در هشت ماه امسال خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا، یزدان سیف روز شنبه در نشستی خبری با ارایه گزارشی از وضعیت تامین نهاده های کشاورزی (بذر، کود و سموم شیمیایی) افزود: امسال تلاش کرده ایم برخی کودهای شیمیایی وارداتی همچون ‘دی‌ آمونیوم فسفات’ که با قیمت یک میلیون و ۸۵ هزار ریال(۱۰۸ هزارو۵۰۰ تومان) عرضه می شد را با استفاده از ابزارهایی به قیمت یک میلیون ریال(۱۰۰ هزارتومان ) عرضه کنیم که هشت درصد کاهش قیمت نشان می دهد.
وی قیمت فعلی هر کیسه کود اوره را ۳۸۵ هزارریال( ۳۸ هزارو ۵۰۰ تومان)، سوپر فسفات تریپل را ۵۵۰ هزار ریال( ۵۵ هزارتومان)، سوپرفسفات ساده را ۲۴۰ هزار ریال(۲۴ هزارتومان) و سولفات پتاسیم را ۷۵۰ هزار ریال(۷۵ هزارتومان) اعلام کرد.
تامین ۱۹ نوع کود از تولیدات داخلی
سیف تصریح کرد: در حال حاضر از ۲۱ قلم کودی که در سبد بخش کشاورزی مصرف می شود ۱۹ قلم از تولیدات داخلی تامین می شود و تنها دو نوع کود «سولفات پتاسیم و دی آمونیوم فسفات» بخشی از آن از تولیدات داخلی و مابقی از محل واردات تامین می شود.
رشد ۲۴ درصدی فروش انواع کود در دو ماهه سال زراعی جاری
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: در دو ماه نخست سال زارعی جاری (مهر و آبان ماه) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته فروش انواع کودهای شیمیایی،‌ آلی و زیستی به میزان ۳۰۲ هزارتن معادل ۲۴ درصد رشد داشته است.
به گفته سیف ، فروش انواع کود در هشت ماه فروردین تا پایان آبان ماه امسال ۳۴درصد معادل یک میلیون و ۱۱۸ هزار تن افزایش رشد داشته است.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، درباره تاثیر بهبود ترکیب کودی اظهار داشت: اگر در سرمازدگی اخیر ترکیب کودی بهبود پیدا می‌کرد، به گونه‌ای که پتاس در سبد کودی به ۱۶ درصد می‌رسید مقاومت در برابر سرمازدگی بیشتر می شد و زیان کمتری وارد می آمد. سهم پتاس در سبد کودی امسال ۹ درصد بود.
توزیع ۹۰ هزارتن انواع بذر در دو ماهه سال زراعی جدید
سیف با اشاره به توزیع ۴۵ هزار تن انواع بذر در سال زراعی گذشته تصریح کرد: در دو ماهه سال زراعی جاری توزیع بذر به ۹۰ هزارتن افزایش یافته است که از لحاظ تنوع نیز رشد مناسبی داشته ایم و ۳۶ نوع بذر کلزا توزیع شد.
وی اضافه کرد: سال گذشته سموم دفع آفات نباتی کلزا تامین نشده بود و امروز ۱۰ تن علف کش کلزا تامین و به بازار عرضه شده و به طور نمونه تولید در مجتمع آبیک به هفت هزار تن رسیده است.
واگذاری شرکت خدمات حمایتی به اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی منتفی شد
سیف درباره واگذاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران که چندی پیش توسط مدیرعامل این اتحادیه مطرح شده بود، به ایرنا گفت: چنین واگذاری مطرح نشده است و این موضوع را تکذیب می کنم.
وی تاکید کرد، واگذاری براساس اصل ۴۴ قانون اساسی دارای مراحل مختلفی است به طوری که شرکت های قابل واگذاری علاوه بر این که به مزایده گذاشته می شوند اموال شان کارشناسی و اهلیت و تکمیلی زنجیره تولیدشان مشخص می شود که تاکنون این مهم برای این شرکت رخ نداده است.مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره توزیع کارت اعتباری گفت: براساس تفاهم با بانک کشاورزی در سه ماه اخیر مشکل فقهی تولید و توزیع کارت اعتباری برای خرید نهاده های کشاورزی برطرف شده است.
به گفته سیف، خرید با کارت اعتباری در فضای کسب و کار کشاورزی به دو بخش ابزارهای مالی و ابزارهای بیمه ای بستگی دارد تا مشکل دریافت وام برای ضمانت نامه های بانکی را برطرف کند.
کشاورزان کود بی کیفیت نخرند

طراحی سایت توسط فراکارانت